Mari Cari

5.18.2011

Koperasi Sekolah Saya

JAGA KOPERASI I

Semasa saya berada dalam tingkatan dua, saya bertugas menjaga koperasi. Saya bertugas dengan kawan baik saya WANI, WANI ni minat kat mat Terap, tapi dia tak kahwin ngan mat Terap pun, dia minat mat Terap (tiarap) sebab arwah ayah dia dulu bekerja sebagai mat Terap.
Pada suatu hari, cikgu koperasi sekolah iaitu cikgu KADIR, telah datang ke sekolah dengan berbaju panas/sejuk (sweater). Itulah pertama kali si WANI melihat cikgu memakai sweater baru berjenama terkenal (sikit saja).
WANI nak bodek cikgu KADIR, dia kata"Waaaa...hari ni cikgu pakai baju Cikah"
Saya yang berada di samping WANI, tergelak besar mendengar kata-kata dari mulut WANI. Itu la, nak bodek tapi kurang pengetahuan.
WANI terpingga-pingga melihat saya ketawakan dia. Sepatutnya dia sebut baju 'CHEETAH", bukannya cikah.
Kesian WANI, cikgu KADIR tak senyum pun kat dia. Agaknya marah ada la.

JAGA KOPERASI II

Semasa saya jadi jaga koperasi saya dalam tingkatan 2. umur saya 14 tahun. Agaknya masa tu saya comel (perasan). Semasa tingkatan 2, saya bersekolah sesi petang, Sesi pagi untuk pelajar tingkatan 4, 5, 6 bawah dan atas.
Sewaktu saya menjadi jaga, saya menjual pelbagai alatan sekolah, gula-gula, makanan ringan dan sebagainya.
Suatu hari sewaktu berdiri di kaunter, seorang kawan cakap kat saya ada abang dari tingkatan 5 kirim salam. Saya diam saja, sebab saya datang ke sekolah untuk belajar bukannya nak berkenalan dan menggatal (kononnya pada masa tu).
Pada suatu hari yang lain sewaktu saya menaiki bas untuk pulang ke rumah mak abah saya (sekolah asrama), saya duduk bersendirian. Tiba-tiba ada seorang jejaka berkulit hitam datang duduk di sebelah saya.
Dia tanya jam pukul brapa, saya diam saja sebab saya tau dia nak mengorat saya. Lepas itu dia tanya nama saya siapa. Saya diam juga kerana saya jual mahal. Dia paksa saya bagi tau nama saya, katanya kalau tak bagitau dia akan menjerit dalam bas itu.
Saya sangat terpaksa bagitau nama saya. Selepas itu, dia terus turun dari bas.
Esoknya sewaktu saya bertugas menjadi jaga, abang hitam itu datang ke koperasi pula. Rupa-rupanya dia pelajar tingkatan lima. Dia ponteng kelas kerana nak meng’ayat’ saya di koperasi.
Saya rasa menyampah dan terganggu. saya panggil cikgu KADIR, dan menjerit: " Cikgu! Tolong ada orang hitam kacau!"
Cikgu KADIR berlari datang kepada saya, mungkin cikgu KADIR ingat ada org minyak datang nak ganggu jaga koperasi.
Abang Hitam pun lari tunggang langang dan jatuh sekali atas lantai simen. Dia berlari dengan pantas ke kelasnya balik.
Petang itu, Abangg Hitam panggil nama saya dari luar pagar asrama puteri, saya rasa nak baling dia ngan nasik basi.
Esoknya pulak, dia ganggu saya waktu perhimpunan dengan muka tak malu. Hari-hari dia kacau saya.
Akhirnya selepas SPM, saya dengar dia telah kerja sojar dan dia bertambah hitam.

Kamus Cike:
*Mat Terap: askar/tentera/soldadu/sojar
*Cikah: binatang dari species monyet/kera/ungka/kongkang/mawas/orang utan, bigfoot/yeti

Tiada ulasan:

Catat Ulasan