Mari Cari

5.02.2011

Gondola Genting

Minggu lepas, rasa nak jalan-jalan kurangkan wang. dalam perjalanan terasa lapar lalu saya mencadangkan kepada driver agar singgah sebentar kat gerai burger adik saya, burger dia boleh tahan sedap. lagipun bole order ikut sesuka hati sendiri. tapi bayar kena lebih sikit la sebab kesian dengan usahawan yang baru mula nak berniaga, kena kasi semangat sikit, motivasi kata jiran belah kiri rumah saya.

saya bagitau adik saya yang saya nak jalan-jalan, dia sanggup tutup gerai burger sebab nak ikut sekali. mak saya yang tungu kat pintu pagar rumah pun buat muka kesian macam nak ikut jer, jadi ajak la sekali.

Malam tu tidor rumah kakak saya, besok paginya terus ke Genting, mak saya teringin pulak nak naik kereta kabel, rasa kesian la pula. adik saya mati-mati tak nak naik, gayat le tu. dia kata dia sanggup tunggu kat stesen tu sampai kitorang balik.

driver kesian kat adik saya jadi diorang berdua berkereta je la naik ke puncak Genting.

Saya tak pernah naik kereta kabel kat Genting. Kalau Langkawi pernah la. main terjah jer. orang beli tiket, saya beli tiket RM5 untuk satu perjalanan. Orang naik lif, saya ngan mak saya naik lif. Jumpa la tempat parking. Tu la berat mulut nak bertanya. Keluar lif pusing-pusing, jumpa la tempat pelancaran kereta kabel, orang tak ada la ramai sangai, kononnya.

Beratur punya la lama, bersimpang-siur jalannya, dah la penuh dengan pelancong Timur Tengah. Mask saya releks aje, macam tak penat jer, agaknya semangatnya berkobar-kobar nak naik gondola. saya rasa macam nak melompat keluar dari barisan dan balik rumah tidur atas tilam, tentulah lagi seronok daripada beratur macam itu. Tapi sebab kesian tengok mak saya, saya turutkan juga la.

akhirnya sampai juga lah giliran kami, naik la kerete kabel tu, mak saya sangat suka hati. saya tak rasa gayat sebab rendah rupaya kerete kabel Genting ni, lepas tu banyak tiang, tak macam kat Langkawi nun, sayup.

sampai kat atas , kitorg tunggu kereta sampai dan turun balik ke tanah bumi melalui jalan Batang kali, sampai kat air terjun kitorg berenti dan brek kereta saya berasap. tahniah. Ini adalah kali ketiga saya ke genting Highlands.

saya suka baca buku biografi Lim Goh Tong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan