Mari Cari

5.04.2011

Jarum Emas 916

Sekarang ini harga emas melambung naik. Dulu-dulu orang perempuan saja yang sibuk membeli emas, orang lelaki pulak asyik marah-marah kalau iorang perempuan minta beli emas. Sekarang ini orang lelaki pula sibuk beli emas, lambat sangat baru nak sedarnya. Tapi taka pa, lebih baik sedar daripada tak sedar
Saya pun ada juga beli emas dalam bentuk perhiasan, sebagai simpanan dikala memerlukan. Saya beli emas 916, tak ada batu, tak ada hiasan. Bukan apa, senang kalau nak jual balik. Kalau perlu la. Pakai sekali-sekala saja, kalau pakai selalu sangat rasa rimas pula, susah nak menaip.
Pendahuluan panjang lebar, tapi saya bukan nak sangat cerita pasal emas ni, tapi saya nak cerita pasal pokok jarum mas.
Saya ini dari tingkatan satu duduk kat asrama, peraturan ketat, asyik kena paksa belajar siang malam. Bila masuk matrik punya la seronok, tak ada orang nak kawal sama ada kau nak baca buku ke tidak. Saya pun apa lagi, terasa bebas sebebas-bebasnya.
Apa yang saya buat masa matrik dulu, orang lain sibuk baca buku, saya pulak sibuk hari-hari mencangkung kat padang sebelah asrama, mencari pokok jarum mas. Rasa macam seronok sangat daripada baca buku. Asyik mencari pokok yang kecil-kecil itu walaupun tak tau dapat pulangan ke tidak.
Saya pun kumpul banyak-banyak, bawa balik bagi kat mak saya, mak saya simpan, bukannya jual, lama-lama mak saya simpan dalam tong sampah saja. Sepuluh sen pun tak dapat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan